Voor veel bedrijven gaan zaken lekker op het moment. We zitten in economisch betere tijden en bedrijven zijn bereid te investeren en consumenten geven meer uit. Het binnenhalen van nieuwe klanten gaat daarmee veel gemakkelijker. Heel erg goed natuurlijk maar er schuilt ook een gevaar in. Dit soort groei neemt namelijk de nodige risico’s met zich mee. Zeker als je niet goed weten hoe het met de kredietwaardigheid van je nieuwe klant is gesteld. Het is dus verstandig hier goed over na te denken en een meer verantwoord groeipad in te zetten. Het checken van de kredietwaardigheid van een potentiële klant is één van de zaken die je kunt doen. In dit blog vertellen we je daar meer over.
Hoe kan ik de kredietwaardigheid checken?
Allereerst is belangrijk wanneer je de check doet. Verstandig is het om het in het sales proces in te voeren. Veel gemaakte fout is dat sales enthousiast nieuwe klanten binnenhaalt en later blijkt dat deze nieuwe klanten helemaal niet in staat zijn om de factuur te betalen. Gevolg is dat de afdeling debiteurenbeheer veel tijd kwijt is om uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat de vordering geïnd wordt. En erger nog het kan uiteindelijk voorkomen dat je vorderingen moet afboeken. En als je voor deze nieuwe klanten wel investeringen hebt moeten doen zoals het aannemen van nieuw personeel dan kan het vervelende gevolgen hebben zoals het feit dat je zelf niet meer de rekeningen kunt betalen. Vooraf goed de kredietwaardigheid checken is dus essentieel. Dit kun je zelf doen door bij de Kamer van koophandel gegevens op te vragen. Alle rechtspersonen zijn namelijk verplicht om de jaarrekening te deponeren. Hieruit kun je goed opmaken hoe deze partij er financieel voor staat. Bijvoorbeeld door naar de balanspositie te kijken. Je kijkt dan naar de verhouding tussen eigen vermogen en het totaalvermogen.
Kredietwaardigheid laten checken
Als je zelf niet echt boekhoudkundig onderlegd bent dan is het verstandiger om de kredietwaardigheid te laten checken door een partij die daarin gespecialiseerd is. Er zijn meerdere partijen die dat kunnen doen. Als je google even raadpleegt dan vind je er snel al een aantal. Ook zij gaan overigens dezelfde bronnen raadplegen en gaan op zoek naar informatie die te vinden is in openbare bronnen. Dit brengen ze vervolgens samen in een rapport. Het fijne is dat zij ook een eindconclusie trekken over de kredietwaardigheid zodat er voor jou een goed beeld ontstaat en helder is hoe je verder moet gaan met deze prospect.